سیاست‌های مهاجرتی ترامپ، امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد + تصاویر و فیلم

شعار ترامپ با مضمون «اول آمریکا» به معنای واقعی کلمه یعنی منافع همگان فدای منافع آمریکا؛ در ترامپ هیچ دورنگری عقلانی برای حل فاجعه پناهندگان و شکاف انسانی درون آمریکا دیده نمی‌شود.

سرویس جهان مشرق - دانلد ترامپ به مجردی که بر کرسی ریاست جمهوری نشست، پنج دستور اجرایی را در 77 روز اول صادر کرد. دستورات آنقدر عجولانه بود که گویی ترامپ در عمل کردن به وعده‌های انتخاباتی بسیار متعهد است. اما دستور پنجم که مربوط به ممانعت از ورود اتباع 7 کشور به آمریکا بود، جنجال بزرگی را آفرید و این روزها نه تنها آمریکا که اکثر کشورهای جهان را در بر گرفته است. کارشناسان و در راس آنها، اندیشکده بروکینگز معتقدند که سیاست‌های جدید مهاجرتی ترامپ، قطعا امنیت ملی آمریکا و کاریزمای رهبری آمریکا را به خطر خواهد انداخت.
 
 
 
 
اندیشکده بروکینگز در جدیدترین تحلیل خود از دستور اجرایی ترامپ در رابطه با ممانعت از ورود اتباع 7 کشور جهان شامل ایران به آمریکا نوشت: «چندی پیش در روز 28 ژانویه، دانلد ترامپ رییس جمهور آمریکا فرمان ممانعت از ورود اتباع 7 کشور به خاک آمریکا را امضا کرد. اما حقیقت موضوع این است که یافتن یک بنیان و اساس عقلانی برای این تصمیم خیلی دشوار است. این بهانه ترامپ که آمریکا دارای یک «نظام مهاجرتی ناکارآمد» است، بیشتر شبیه یک شوخی می‌ماند. آمریکا از اشتباهاتش که به واقعه یازده سپتامبر منجر شد درس گرفته و طی 15 سال اخیر یک سیستم مهاجرتی کاملا ناظر و مراقب را ایجاد کرده است. بسیاری از اتباع کشورهای مختلف 3 الی 4 مرتبه به آمریکا سفر کرده‌ و نامشان در سامانه اداره مهاجرت ثبت شده و هیچ خطری هم برای آمریکا نداشته‌اند. آن هم سامانه‌ای که تا عمق اطلاعات و حریم شخصی یک نفر را جستجو کرده و همه چیز را درباره او می‌داند. آمریکا یک مورد اشتباه امنیتی در سال 2009 داشت که آن هم یک فرد نیجریه‌ای به نام «عمر فاروق عبدالمطلب» بود که از سوی القاعده مامور بمبگذاری در داخل هواپیمای مسیر بوستون شده بود. و خوب است که توجه کنیم که حتی یک فقره مرگ شهروند آمریکایی در اثر حمله تروریستی عوامل غیرآمریکایی در داخل خاک آمریکا از یازده سپتامبر ببعد نداشته‌ایم. از کشتار فورت‌هود گرفته کشتار اورلاندو همه و همه به دست کسانی صورت گرفته که یا شهروند آمریکایی بوده‌اند و یا دارنده گرین کارت. و امروز خطر اصلی از سوی افراطیان داخل کشور متوجه ماست نه اتباع دیگر کشورها».
 
 
 
 
 
عمر فاروق
 
«تمامی تمرکز ترامپ بر اتباع کشورهای دیگر، پس از حادثه کشتار اورلاندو توسط «عمر متین» پیش از پیروزی او در انتخابات آمریکا شکل گرفت. این حادثه بهانه کافی را به دست ترامپ داد تا آن ملت‌هایی را خودش مدنظر دارد در لیست سیاه ممنوعیت ورود به خاک آمریکا قرار دهد. به جمله وی پس از کشتار اورلاندو دقت کنید: «عامل کشتار که نام او را نمی‌دانم و نیز نمی‌خواهم که بدانم، از کشور افغانستان بوده که به آمریکا مهاجرت کرده بود. توجه کنید که به آمریکا مهاجرت کرد و در اینجا شهروندان ما را کشت چون خانواده‌اش اینجا زندگی می‌کردند. توجه کنید ... خانواده‌اش اینجا زندگی می‌کردند. آیا از این تصور ترامپ سطحی‌تر می‌توان یافت که بر این باور است که در تقدیر مسلمانان نوشته که قاتلان فردای مردم آمریکا هستند و به همین دلیل نباید آن‌ها را به خاک آمریکا راه داد. مضحک و غیرقابل لمس است چون در سرتاسر گزارشات و آمارها که نگاه کنیم درخواهیم یافت که مسلمانان به هیچ وجه به عنوان یک گروه جنایتکار که مرتکب جنایت اجتماعی و یا کشتار در داخل آمریکا شده باشند ثبت نشده‌اند و قاطبه کشتارها توسط شهروندان آمریکایی و یا ملیت‌های دیگر مثل لاتین‌تبارها صورت گرفته است».
 
 

 

 
00:0002:18
 
 
 
«طبق گزارش «مرکز مثلثی مطالعات تروریسم و امنیت داخلی» در سال 2016، سال 2016 خونبارترین سال از 2001 تاکنون بوده و فقط یک سوم از آنهم "یک درصد" کشتارهای جمعی داخل آمریکا به دست مسلمانان آمریکایی صورت گرفته است. راهی که امروز ترامپ در پیش گرفته، برای آمریکا بسیار هزینه‌ساز خواهد بود. او با ممانعت از ورود اتباع 7 کشور با اکثریت مسلمان، آگاهانه یا ناآگاهانه این پیام را به مسلمانان داخل آمریکا می‌دهد که منزوی و مورد تبعیض هستند. تحریک و آموزش رفتارات نژادپرستانه از سوی ترامپ می‌تواند سبب ایجاد شکاف عظیم و بی‌اعتمادی بین آمریکایی‌های و جامعه مسلمانان آمریکا شود. جامعه آسیب‌دیده و فقیری مثل جامعه سومالی در آمریکا، همین حالا هم فقیرترین جامعه آمریکا و محسوب می‌گردد و در صورت تداوم سیاست‌های ترامپ به شدت ضربه خواهد خورد و احتمال بروز رفتارات تلافی‌جویانه از سوی آنها خواهد بود. «جیمز کامی» رییس سازمان FBI پیشتر از این هم به اهمیت ایجاد اتحاد بین مسلمانان آمریکا جهت حفظ جبهه ضدتروریسم در آمریکا تاکید کرده است».
 
 
 
 
جمعی از هواداران فاشیست ترامپ

 
«در واقع، ترامپ شرایطی را ایجاد کرده که هر آنکس که عقده‌های نژادپرستانه دارد و یا دچار عارضه خودکم‌بینی و یا کمبود محبت است، بتواند عرض‌اندام و یکه‌تازی نموده و بیماری خود را به شدیدترین وجه ممکن تحت لوای حمایت رییس‌جمهور ارضا نماید. مگر «محمد بویری» که خواستار سرمایه‌گذاری در یک پروژه در هلند بود و به دلیل مسلمان بودن از این کار بر حذر داشته شد و نهایتا در اقدامی تلافی‌جویانه «تئودور فانگوگ» سینماگر را کشت از آغاز در خاک هلند یک تروریست بود؟».
 
 
 
 
 
 
 
 
 محمد بویری و مقتول هلندی‌اش 
 
 
«مگر «تمرلان (تیمور لنگ) تسارنایف» که قهرمان دو دوره‌ای بوکس منطقه نیوانگلند بود یک تروریست بود که کشتار ماراتن بوستون را در سال 2013 رقم زد؟ او پس از اینکه به خاطر رویکردهای نژادپرستانه و تبعیض مبنی بر اینکه فقط خود آمریکایی‌ها می‌توانند وارد مسابقات دستکش طلایی شوند از شرکت در این مسابقات محروم ماند، رو به عمل تروریستی آورد. پس هر گونه واکنش اینگونه به رویکردهای ترامپ در آینده، محتمل و طبیعی به نظر می‌آید».
 
 
 
 
 تیمورلنگ تسارنایف
 
«داستان به اینجا ختم نمی‌شود. آمریکای ترامپ، شرکای مهم مسلمان خود را نیز دلرنجه کرده است. عراق به عنوان یک شریک خوب در زمینه مبارزه با داعش برای آمریکا از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. شاید توجه به این جملات یک عراقی در گفتگو با شبکه CBS خیلی ارزشمند باشد: «این رفتار آمریکایی‌ها عجیب است. آنها تروریست‌های خود تحت نام داعش را به سرزمین ما می‌فرستند و امنیت ملی و ناموسی ما را مورد خطر قرار می‌دهند. آنگاه در کمال شگفتی، امروز جلوی ما را گرفته و مانع از ورودمان به خاک خود به نام به خطر افتادن امنیت ملی‌ خود می‌شوند. براستی ما خطر داریم یا شما آمریکایی‌ها؟».
 
 
 
 
«اکنون که قدرت آمریکا در منطقه کم شده و روسیه و ایران و ترکیه در نشستی سه‌جانبه به حل موضوع سوریه بدون حساب آوردن آمریکا پرداخته‌اند، رییس‌جمهور آمریکا به جای نشان دادن حسن نیت و پرداختن به موضوعات مهمی همچون سوریه، سر در بریدن پای مشتی تبعه بی‌خطر و بی‌آزار کرده و از جهان اطرافش غافل مانده است. ترامپ، یکجا تمامی شعارهای دموکراسی که آمریکا داعیه آن را داشته به سخره گرفته و در حالی با بزرگترین فاجعه انسانی پس از جنگ جهانی دوم (فاجعه سوریه) برخورد می‌کند که هیچ چیز ارزشهای انسانی نمی‌داند».
 
 
 
 
«واقعیت دنیای کنونی این است که پدیده مهاجرت ارکان اتحادیه اروپا را لرزانده و متحدین آمریکا در خاورمیانه همچون ترکیه و اردن را در خطر قرار داده است. اکنون، بسیاری از کشورها که اقتصاد مناسبی هم ندارند، در حال اخراج پناهجویان از کشورهای خود جهت دستیابی به فراغت برای بازسازی خود هستند. اما ترامپ باید بداند که راه حل بحران عظیم پناهجویان، اخراج آنان نیست بلکه کمک به بازسازی اقتصاد کشورهایی است که این پناهجویان از آنها آمده‌اند. همچنین، باید به آن دسته از پناهجویانی که مستقر شده‌اند شرایط مناسب جهت اقامت در آمریکا اعطا شود چرا که اخراج آنها می‌تواند عواقبی به مراتب دهشتبارتر از موارد بویری و تزارنایف به همراه داشته باشد. اما مشکل اینجاست که چگونه مولتی میلیاردر ناسیونالیستی چون ترامپ که نامش بر سر در جایگاه‌های تجاری و تفریحی -و نه دانشگاه‌ها و موزه‌ها و مراکز اندیشه- می‌درخشد، می‌تواند درک درستی از «دیگران» داشته باشد. شعار او با مضمون «اول آمریکا» به معنای واقعی کلمه یعنی منافع همگان فدای منافع آمریکا. در ترامپ هیچ دورنگری عقلایی برای حل این فاجعه پناهندگان و شکاف انسانی درون آمریکا دیده نمی‌شود. فاجعه‌ای که قطعا در آینده امنیت ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت. آیا لازم به یادآوری دوباره است که هیچ کشور بزرگی چنین رفتاری را در سیاست اتخاذ نمی‌کند».
 

 
 
 
پایگاه تحلیلی «فارین پالیسی» در تحلیل جدید خود اینگونه به موضوع پرداخته است: «فرمان جدید ترامپ مبنی بر منع ورود اتباع 7 کشوری که از نظر او حامی تروریست و شهروندانشان برای آمریکا خطرآفرین هستند، به نیت جلوگیری از به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا صادر شد. این فرمان به منظور این امر صادر شد اما قاطبه تحلیلگران جمهوریخواه و دموکرات معتقدند که بالعکس، امنیت ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت. کمااینکه سناتور «جان مک کین» و «سناتور لیندسی گراهام» که دو تن از دانه‌درشت‌ترین سناتورهای آمریکایی دو حزب اصلی هستند، در بیانیه‌ای مشترک، این دستور ترامپ را بانی تضعیف چشمگیر قدرت آمریکا برای مبارزه با تروریسم دانستند. همچنین عده عظیمی از مخالفین اقدام ترامپ، با تجمع در فرودگا‌ه‌ها و عده‌ای از اصحاب جراید، کشورهایی چون عربستان و قطر را حامی اصلی تروریسم دانستند و معتقدند که ترامپ چون در کشورهای عربستان، قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صاحب سرمایه و تجارت است، آنها را از این امر مصون داشته و تمامی 7 کشوری که در لیست ترامپ قرار داشتند، در هیچکدام تجارت نداشته است. برخی از تحلیلگران وی را همان تاجر عیاش معامله‌گر دانسته‌اند که عرصه سیاست را با عرصه تجارت اشتباه گرفته است و او را در جایگاه ریاست جمهوری یک کشور ندانسته‌اند».
 
 
 
 
فارین پالیسی ادامه داد: «هنوز 24 ساعت از صدور فرمان ترامپ نگذشته بود که تبلیغات‌چیان داعش فرمان مبارزه با آمریکا و شرکایش را با جذب نیروهای جدید در شبکه‌های اجتماعی فریاد می‌زدند. حقیقت این است که جنجالی که ترامپ راه انداخته به خلق و گسترش کارشکنی و آشوب در وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی آمریکا انجامیده و کارمندان و کارکنان هر دو وزارت همکاری چندانی با ترامپ ندارند و با اکراه و از سر اجبار حاضر به همکاری با وی هستند. وضعیت داخلی سیاست آمریکا مساعد نیست اما این تب و تاب می‌تواند موقتی باشد و تنها بستگی به رییس جمهور جدید دارد».
 
یک موضوع دیگر که این روزها به انتخاب اول تحلیل‌ها تبدیل شده، بحث «استیو بنون» استراتژیست فعلی کاخ سفید که از دوستان گرمابه و گلستان ترامپ از دیرباز بوده می‌باشد. فارین پالیسی هم همچون مجله تایم معتقد است طراح دستورات اجرایی و اقدامات اخیر ترامپ، کسی نیست جز بنون. 
 
 
 
 
 
 
به طراحی تصویر استیو بنون بر روی جلد مجله تایم توجه کنید: حرف M به گونه‌ای در بالای سر بنون قرار گرفته که «ابلیس» بودن او را نشان دهد. 
 
 
 
 
 
فارین پالیسی در پایان می‌آورد: «هر دو دولت بوش و اوباما هم به جهت حفظ ظاهر و هم به جهت جلوگیری از هر گونه اختلاف خود با جامعه عظیم و قدرتمند مسلمانان، پیوسته حساب مسلمانان را از تروریست‌ها و افراطیون جدا می‌کردند. اما دولت ترامپ با فرمان استیو بنون نژادپرست همچنان می‌تازد. اقدامات ترامپ موج عظیمی از اعتراضات جهانی و انتقادات رهبران سیاسیو سیاستمداران عرصه بین‌الملل را به همراه داشته که از آن دست می‌توان به رهبران اروپایی و آسیایی اشاره کرد. تقریبا قاطبه کارشناسان معتقدند که امروز ترامپ راهی را می‌رود که با ایجاد فرصت برای تروریست‌ها و نیروهای جهادی قطعا ضربه بزرگی به امنیت ملی آمریکا خواهد زد. مگر اینکه زودتر دست از اقدامات عجیب و تاجرمسلکانه خود بکشد و عرصه سیاست را با عرصه احساسات تند نژادپرستانه و ملی‌گرایانه صرف اشتباه نگیرد».

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیسیاسیاقتصادینظامیحوادث
برچسب‌ها: گزارش ، مشرق ، جهان ، آمریکا ، بین الملل ، ترامپ ، مهاجرت ، پناهندگان ، قوانین ، امنیت ملی ، خطر ، تهدید

تاريخ : چهار شنبه 20 بهمن 1395 | 19:48 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس